söndag 9 oktober 2016

Jag tog en veteranbild

Bild: Jörgen Auer

Ungar gillar traktorer. Gamla eller nya traktorer spelar ingen roll. Bara de uppför sig som traktorer. Den här traktorn (plus flera därtill) syntes i lördags beundras på ett fält vid gården Ycke en halvmil norr om Ulrika.
Det var nämligen veteranplöjning, vilket arrangerades av Södra Valkebo LRF.  Som den veteran jag är tog jag en bild eftersom jag aldrig tidigare sett så många traktorer just på Ycke. Gården har jag passerat åtskilliga gånger på väg till sommarvistet Bäckhult mellan Ulrika och Kisa, eller hem till Mantorp. Hemkommen hittar jag en uppgift från Gammalkils hembygdsförening att gården var känd redan år 1399 men då under namnet Yckio, senare Yckia. men i dag alltså Ycke. Precis samma namn som urskogen och naturreservatet längs Boxholmsvägen strax väster om Ulrika fått - Ycke urskog.





Inga kommentarer: