onsdag 18 april 2018

Dagens östgötska resa

 Bild: Jörgen Auer
På dagens östgötska resa la jag märke till att Sjögestad kyrka tydligen håller på att få en uppsnyggning.

 Bild: Jörgen Auer
I Linköping såg jag Norrskenet.

 Bild: Jörgen Auer
Och jobb på Kallerstadleden.

 Bild: Jörgen Auer
I Kimstad fortsätter kyrkbyn att utvecklas.

 Bild: Jörgen Auer
Och Norrköpings gamla vattentorn, numera bostäder, såg lika stolt och vackert ut som vanligt.
 Bild: Jörgen Auer
Här var jag nu för första gången: Gamla lasarettsgatan. Trevligt.
 Bild: Jörgen Auer
Spårvägen stängde av Trädgårdsgatan för mig. Eller rättare sagt Kristinagatan som jag körde på.
 Bild: Jörgen Auer
Karl XIV Johan vakade som vanligt över sin park.
 Bild: Jörgen Auer
Men Kneippen verkar ha fått en ny staty. Vad ska den föreställa? Sparris? Valpenis?
 Bild: Jörgen Auer
Jaså, det är en lyftkran till arbetet med Kneippens trygghetsboende. Ja, ja.
 Bild: Jörgen Auer
På tal om lyft så gjorde de här tusentals skrattmåsarna ett rejält gemensamt lyft vid Herrebro våtmark mitt emot Borgs kyrka.
 Bild: Jörgen Auer
Två som inte ville lyfta i dag var de här två rara vitkindade gässen. En gång Herrebro, alltid Herrebro, var deras motto

 Bild: Jörgen Auer
Gäss lyfter inte gärna när de en gång har landat. Inte de här grågässen vid Skärlundakorset i alla fall.
Bild: Jörgen Auer
Själv lyfte jag till Eksund och gick ner vid vattnet. Glan. Var det samma skrattmåsar där ute nu, som nyss hade lyft från Herrebro? Kanske. Jag funderade på det en stund innan jag gav upp och åkte hem över en blåsig östgötaslätt.

Bild: Jörgen Auer
Nån timme senare åkte jag igen. Nu över en ännu blåsigare slätt. Men också soligare. Vid Älvestad kyrka tog jag fram mobilen och tog den här bilden från kyrkogårdsmuren bort mot Klockrikehållet. Vinden tog i och lyfte min kapuschong över huvudet. Plopp. Perfekt.

Inga kommentarer: