måndag 16 april 2018

Fyra år av skönhet i Motala

 Bild: Jörgen Auer
Det har gått fyra år sedan de här bilderna från Motala togs. Jag tycker att de är vackra och visar dem därför ännu en gång. Motala har allt det som jag saknar mest i min vardag. Vackra vyer, vattenvägar.

 Bild: Jörgen Auer
Jag gick långt. Först. Över stora bron gick jag. Runt, vill jag minnas. Liksom runt stan. Tog sen bilen och åkte omkring. Stannade då och då.

 Bild: Jörgen Auer
Och förundrades över all skönhet. Jag minns även nu att jag njöt av så mycket grannlåt och kände mig pånyttfödd. Det var nästan som att vartåt jag än tittade så tårades mina ögon av skönheten.

 Bild: Jörgen Auer
Åh! Dessa båtar, dessa bodar. Dessa träd och speglingar. Detta vatten. Vore jag konstnär, jag vet att jag målade där.

Bild: Jörgen Auer
Och Vättern, vilken skönhet. Som ett innanhav i ljusaste blå. Som ett brinnande hav av längtan. Så nära himlen. Om livet är ett vågspel är det här man finner ro.
Fyra år sedan, men jag känner på samma vis nu också.

Inga kommentarer: