tisdag 24 april 2018

Så har Odalgatan besökts

Ur dagens Mera Linköping

Ännu en gata i serien Gatuliv som går i Mera Linköping och Mera Norrköping har publicerats. Inte bara det, gatan har naturligtvis besökts också av skribenten, den östgötske flanören, vandraren, betraktaren, resenären, reportern med mera Jörgen Auer. Vilket vill säga jag.
Det finns ett 50-tal gator i de båda stora östgötska kommunerna Linköping och Norrköping som begåvats med samma namn (nej, alla 50 heter inte samma sak, men två heter Drottninggatan, två Kungsgatan osv).
Hur många av dem som jag har besökt? Hm, ja över 20 är det, just nu har jag inte klart för mig hur många det är, men kommer att redovisa det inom kort.
Odalgatan visar sig vara en riktigt trevlig gata. I Norrköping mest tack vare Oxelbergsparken, tycker jag. Och anblicken av gamla Östra station, men det är väl mest av nostalgiska skäl som jag tycker så. Jag åkte ju som pojke rälsbuss härifrån till Söderköping.
I Linköping förvånades jag över hur lugnt och stilla det var. Trevligt. Och det bästa av allt: där var så nära till naturen. Slaka kyrka bara fem-tio minuters promenad bort.  
Vad blir det för gata nästa gång? Jag vet inte än. Vi får se.

Inga kommentarer: