onsdag 19 september 2018

Vända på varje sten

Bild: Jörgen Auer

Alltså, jag undrar över en grej. I Östergötland finns ju flera runstenar, några av dem finns i Mjölby kommun. Som t ex vid Veta kyrka. Inte så väldigt långt därifrån finns några andra gamla stenar vid Sjögestad motell i Linköpings kommun. Trakterna är således bebodda sedan länge och min undran är: har man verkligen vänt på varje sten i området? 
I hopp om att hitta fler fornfynd, menar jag. Stenarna på bilden finns mellan Veta kyrka och Klämmestorps gård och jag tittar på dem vareviga gång jag går förbi på mina dagliga promenader och funderar över hur de ser ut på andra sidan. Och vad ligger under dem? 
Kan inte Riksantikvarieämbetet kosta på sig en resa till området och ta med sig en kran som kan lyfta på stenarna? Annars gör jag det själv.

Inga kommentarer: