onsdag 8 januari 2020

En världsomspännande dag

Bild: Jörgen Auer
Onsdagens bästa fotoobjekt? Ja, det var nog det här kvarteret i Norrköping. Jag älskar utsikten från gamla Palace över till andra sidan Strömmen med Rådhuset som uppstickare bland huskropparna.

Bild: Jörgen Auer
Men annars började min dag hemma i Mantorp med att jag agerade sjuktransportör till vårdcentralen, mitt i byn. Klockan var strax efter 8.

Bild: Jörgen Auer
Jag kände inte för att sitta där och vänta, utan åkte en sväng. Bort till Sjögestad och sen vidare ner till Löten och hemåt igen förbi Himmelsby och Dalen.

Bild: Jörgen Auer
Några timmar senare tog jag Östgötapendeln till Norrköping för ett besök hos Optiker Persson på Drottninggatan. Under färden skingrades molnen och en himmel blå visade sig. Underbart! Jag kände mig manad att föreviga detta blå och gjorde så. 

Bild: Jörgen Auer
Solen försvinner nog snart, trodde jag. Men icke! Sålunda fortsatte mitt fotande i Norsholm där jag mycket väl visste att jag skulle få en skymt av Göta kanal och Roxen. Och visst. 

Bild: Jörgen Auer
Vid järnvägsbron över Motala ström vid Fiskeby var jag redo igen. Vatten gör sig alltid på bild, liksom fabriksbyggnader. I alla fall när solen skiner. 

Bild: Jörgen Auer
Och så var det mitt favoritkvarter. Kvarteret Bron. 
I Norrköpings kvartersnamn skriver Peter Kristensson att det var namngivet redan 1728. Och heter så på grund av läget vid Nya bron, Oscar Fredriks bro, i dag Saltängsbron. Jag vill gärna gå den här vägen när jag kommer med tåg till Norrköping och ska vidare upp mot city. Fast, det här är väl också city, om än i Gamla staden.


Bild: Jörgen Auer
Det här är Stadstornet (en kampanil uppförd på 1730-talet) och S:t Olaiparken. I dag var det vårlikt i parken. Kvarteret här heter S:t Olai, precis som kyrkan (ej i bild). Den senare uppförd 1765-1767. Men den första kyrkan på platsen byggdes troligen redan på 1100-talet. 

Bild: Jörgen Auer
Alltså, det finns en massa fina hus i Norrköping. Som de här trevliga på Knäppingsborgsgatan, på norra sidan om S:t Olaiparken.

Bild: Jörgen Auer
Eller de här på motsatta sidan parken, på Skolgatan. Men kommen så långt var jag rejält hungrig och gick för att äta lunch. Var? Jag valde Lingonfabriken på Olai kyrkogatas gågata. Dagens rätt för 99 kronor var oxjärpar och potatisstomp. Gott. Därefter blev det Optiker Persson där Karin tog väl hand om mig. Tack. Sen blev jag faktiskt upphämtad av kompisen Hans-Jörgen Sundli som skjutsade mig hem. Till honom, alltså. Och Eijvon. Vi hade ett trevligt samtal som förde oss runt världen. Vi var i Iran och USA och Stockholm, Göteborg, Kisa, Uppsala, Ljungsbro, Kina, Schweiz, Tranås, Torpön i Sommen, Boxholm, Mjölby, Skänninge, Väderstad och Motala samt Australien. Och Ukraina nämndes.
Efter sådana världsomspännande och intressanta samtal fick jag skjuts ner till stationen för vidare färd hem. Ute var det mörkt. Men Mantorp låg kvar på samma plats där jag lämnade det.

Inga kommentarer: