fredag 10 januari 2020

Här i världen med Gerda



Video: Jörgen Auer
Gerda Antti fängslade ett 80-tal personer när hon på Kisa bibliotek i dag läste högt ur och sålde sin senaste bok: Här i världen. Jag var där och köpte också boken. I den skrev författaren: Gerda Anttis bok till Jörgen, vem annars?

Bild: Jörgen Auer
Kisaförfattaren har humorn och klokheten välbevarade, sina 90 år till trots, men har det sämre med ansiktsigenkänning, berättade hon när hon först intervjuades av bibliotekschefen Thomas C Ericsson.   I läshörnan läste hon sedan högt ur sin 19:e bok som kan sägas vara renskrivningar av dagboksanteckningar. Vardagliga funderingar på välkänt Gerda Antti-vis. 

Bild: Jörgen Auer
Sådana funderingar fick oss alla närvarande att le och till med skratta. Ibland nickade vi igenkännande, i alla fall gjorde jag det och därför köpte jag boken. Jag vill lära mig att bli så där förståndig som Gerda Antti. Se inåt och lära känna mig och samtidigt förstå mer och mer om omvärlden och all dess bekymmer och glädje. Det är väl det som är livet här i världen?

Inga kommentarer: