lördag 11 januari 2020

Två grå dagar

Bild: Jörgen Auer
Grå är också en färg. Och visst kan väl grått vara snyggt? Tycker jag i alla fall. Bilden tagen i Bäckhult vid Drögen, fredag eftermiddag.

Bild: Jörgen Auer
Jag var där en timme bara för att se att allt såg bra ut. Det gjorde det. Förutom att man inte såg så bra ut.

Bild: Jörgen Auer
Men visst hade väl ungskogen växt sen senast? Det funderade jag på en stund, hur mycket växer tallen på en månad? En centimeter? Fem? 

Bild: Jörgen Auer
Lördag morgon började så här hemma hos oss i Mantorp. Vilket fick till följd att jag begav mig ut för att se mera himlaspel.

Bild: Jörgen Auer
Men det blev inte riktigt som jag trodde. Den gula randen syntes bara en kort stund till.

Bild: Jörgen Auer
Jag hann inte förflytta mig så långt. Ner till stationen, ja och långt där borta, bortom elledningar, lyktstolpar och annat syntes Östra Tollstad kyrka. Eller anades.

Bild: Jörgen Auer
Över, nej under järnvägen och 200 meter till gick jag innan jag på nytt sköt mot kyrkan.

Bild: Jörgen Auer
Efter det försvann solen och allt blev grått och blåsigt. Nej, östgötapendeln for färggrann förbi på väg in för landning i Mantorp, vars vattentorn kikade på från sin skogbeklädda borg. Sedan drog jag igen jackans huva och kämpade mig fram i vindbyarna och kom välbehållen hem. Dock aningen snuvig.

Inga kommentarer: