torsdag 23 september 2021

En titt på ladugården

Bild: Jörgen Auer
Jag trivs bäst i öppna landskap. Så är det. Jag tycker inte om att vara instängd. Och vem gör det?

Bild: Jörgen Auer
Fast jag vill gärna se nya miljöer. Även sådana som är inomhus. Hur ser det till exempel ut i stora ladugården på Uljebergs Säteri utanför Mantorp? Jag hyr en lägenhet på säteriet, men vet ännu inte efter ett halvår hur det ser ut i stora delar av ladugården. Jag har bara varit inne i de två travstall som hyr in sig på gården.
Men nu har jag sett mer.

Bild: Jörgen Auer
Ett sånt fantastisk bygge! För ladugården är stor, rejält stor och måste vara en av de största i Östergötland. En av de längsta. Och högsta. Jag har en trevare ute om mått, men har inte fått svar än. När jag får det så ändrar jag den här texten. 

Bild: Jörgen Auer
Så här ser den ansenliga ladugården på Uljebergs Säteri ut i sin helhet. Bilden tagen i dag. Gården har för övrigt riktigt gamla anor. Åtminstone 1600-talet. Så det finns naturligtvis mycket mer att ta reda på om gården. Inte minst vilka som har bott här. Återkommer. 

Inga kommentarer: