tisdag 21 september 2021

Och vågorna rullar på

Bild: Jörgen Auer
Vättern, Motala, Råssnäsudden i dag, tisdag 21 september. En grå dag, men också skönt småblåsig vid vattnet. Så där som jag gillar. Få vända ansiktet ut mot sjön och känna vinden friska på. Hur skönt är inte det? Känna att jag lever. 

Bild: Jörgen Auer
I dag sägs det att det är Internationella fredsdagen. Grattis alla vi som lever i fred. Grattis mig som ett år för länge sedan var soldat i fredens tjänst. Tänk att det måste till soldater för att det ska bli fred. För att bevara freden. Varför räcker det inte med att människor säger att nu vill vi leva i fred?

Bild: Jörgen Auer
Vad gör vi av våra liv? Vad har jag gjort av mitt? Har jag levt rätt? Alltid gått den rätta vägen? Bästa vägen? Nej, det har väl hänt att jag snubblat till.

Bild: Jörgen Auer
Men jag har haft roligt. Har mått bra, har trivts. Trivs nu också. Ser mig omkring. Inte vida kring, men nära omkring. Det är därför jag blickar ut över Vättern i dag.

Bild: Jörgen Auer
Vad ser jag? Jag ser skönhet rulla förbi mina ögon som bildrutor i en filmsekvens. Bild efter bild. Sekvens efter sekvens. Film efter film. Esteten i mig jublar.

Bild: Jörgen Auer
Vågorna rullar in mot land och sköljer över sten och mark. Snart jag, tänker jag, snart jag. Men vad är det som ska ske snart? Ingen svarar.
Och vågorna rullar på. Rullar på.
Jag tar en bild till.

Inga kommentarer: