torsdag 30 september 2021

120 meter Uljeberg

Bild: Jörgen Auer
Jag skrev för ett par dagar sedan om ladugården i Uljeberg, Mantorp att jag skulle återkomma med några mått på den imposanta byggnaden. Den är hela 120 meter lång, har en bredd på 21,25 meter och är som högst på västra gaveln (bilden) där höjden mäts till 17,30 meter. Ladugården byggdes 1922 efter att den gamla brunnit 30 september 1921. Just det, för exakt 100 år sedan i dag! 
 
Bild: Jörgen Auer
Hundraårsminnet hittar jag på Kulturarv Vikingstad och då i en text om far och son Johan Bergström i Rappestad som förde anteckningar om väder och vind och händelser i bygden. Deras noteringar finns bevarade i sockenkistan i Rappestad kyrka. Den äldre av dem levde 1837-1916 och den yngre 1872-1960. Det är således den yngre som noterade om branden på Uljeberg som måste ha synts långväga över slätten. De två Bergström, Johan och Johan Alfred, var betydelsefulla personer i det gamla Rappestad, och i Bankeberg (som Vikingstad hette förr) med omnejd. 
I Rappestad finns i dag för övrigt en Johan Bergströms väg.

Bild: Jörgen Auer
Men åter till Uljeberg och ladugården. Sannerligen ett sinnrikt bygge som är intressant att titta på.

Ritning från 1921
Av nuvarande ägarfamiljen Gillheimer fick jag två foton av de här ritningarna till nya ladugården, utförda 1921. Ska du titta på dem är det bäst att klicka på bilderna. 

Ritning från 1921 

Bild: Jörgen Auer
I Sveriges bebyggelse, Landsbygden, Östergötlands län, II, står om ladugården på Uljeberg följande: stall, loge, uppf. 1922 av N.M Löwgren, vagnsbod, 3 magasin, 1 i 2 vån, maskinhall, traktorgarage, smedja, snickarbod, svinhus, hönshus, tvättstuga, redskapsbod, m.m. Körbana och mjölkrum. Stallet rymmer 22 hästar jämte föl, 100 kor med ungdjur, o. tjurar, svin och höns.
I dag har ägarfamiljen själv inga djur i ladugården, däremot hyr man ut stall till två travtränare, hästarna ovan tränas av Mantorptravets yngste tränare Jesper Hedqvist.

Bild: Jörgen Auer
De här nyfikna hästarna tränas av amatörtränaren Stefan Dahl, före detta hockeyspelare i Linköpings HC (slutade på 80-talet). Båda två tränarna säger sig vara ganska nöjda med årets resultat och jag liksom hela Uljeberg hoppas naturligtvis att de och hästarna ska lyckas varje gång.
Beträffande boken ovan Sveriges bebyggelse så hittar jag inget utgivningsår hur mycket jag än försöker. Men jag ser att det i flera socknar står skrivet om hus som uppförts 1947, så efter det i alla fall. 1948?

1 kommentar:

jerker sa...

Kul att du läser på i Sveriges bebyggelse!!
1946 till 1952 gavs östgötadelarna ut av Sveriges bebyggelse. Del två kom 1947 enligt källorna.
Må gott!