måndag 1 januari 2024

ABC - en väldig blandning

Vykort, daterat 1916

Farväl 2023 och välkommen 2024. Jag tänkte berätta lite för dig om lite av varje som kan vara bra att känna till. Jag törs utlova en salig blandning. Och vi tar det i bokstavsordning.

Auer, ett inte så vanligt namn i Sverige där bara ett hundratal personer heter så i efternamn. Jag är en av dem och jag vet inte säkert varför vi heter så. Men min farfar utvandrade från Finland till Sverige och blev svensk medborgare 1920. Då hade han bott och jobbat i Sverige sedan 1915 ungefär och jag har vykort adresserade till honom under namnet Auer. Men hans far hette inte Auer, utan Nieminen. Men någonstans kring 1915 tar sig Nils (som i Finland tilltalades Niilo) efternamnet Auer, min gissning är att han gör det för att han var född och uppvuxen i Åbo där Aura å rinner och där huvudgatan heter Aura kaatu.

Auer är vanligare efternamn i Finland (291) än i Sverige, men ännu vanligare i Österrike (15 200) och Tyskland (18 600). I fjärdeplacerade USA bor över 5000 Auer. Finland ligger på elfte plats och Sverige på plats 18 med 101.

Balders hage, en av de första idrottsplatserna i Sverige, tillkommen under 1880-talet och belägen i stadsdelen Örgryte i Göteborg. I dag ligger den inom nöjesparken Lisebergs område och det är därför en berg- och dalbana där heter Balder. 1901 anlades löparbana runt en sedan tidigare existerande bollplan. Med anläggningen av Slottsskogsvallen och Ullevi förlorade Balders hage i betydelse. Det är dock sedan 1951 även namnet på supporterklubben till Örgryte IS och driver Radio ÖIS.

Balders Hage hette också bland annat en diversehandel i Göteborg, 2019 bytte nya ägare ut namnet till Krut och Krusiduller. På Östermalm i Stockholm finns en park med namnet Balders hage, så även i Staffanstorp i Skåne samt är Balders hage också namn på en heminredningsbutik i Floda liksom en i Alingsås. Sången Rumba i Balders hage skrevs 1946 av Ulf Peder Olrog som även spelade in den på skiva. Efter honom har flera andra artister och band spelat in olika versioner av Rumba i Balders hage, bland annat Vikingarna. Men, vem var Balder?  Jo, en gud i nordiska mytologin, son till Oden och Frigg. Källa: Wikipedia och öis.se

Ceder, träslag i flera arter som tillhör familjen tallväxter och som företrädesvis finns i medelhavsområdet och Himalaya. Ceder är omtalat i bibeln på flera ställen och många gissar därför på ceder i moderna frågesporter på frågan om vilket träslag Noas ark lär ha varit byggd av. Eller cypress. Men bibeln säger ingendera av dessa, utan talar om gofer, ett träslag som inte nämns någon annanstans än just i bibeln. Så - finns gofer ens och har det någonsin funnits? Källa: Wikipedia och alltombibeln.se

Där'n, östgötska för ordet där, exempelvis i uttryck som "en sån där'n" (en sådan där). Motsatsen heter följaktligen "en sån här'n.

Evighet, en universell tid som varar för alltid och som vi inte kan förstå. Dock får vi och allt annat levande vara med i kortare eller längre perioder av evigheten. Även du, 2024 är naturligtvis en del i evigheten.

Fåtal, samma som ett litet antal eller handfull, några, enstaka. Rimmar med åtal och påtal. Exempel: Ett fåtal kan få påtal angående åtal.

Godahoppsudden, udde i Sydafrika som först döptes till Stormarnas udde av den portugisiske sjöfararen Bartolomeu Diaz 1488 sedan han som förste europé rundat udden. Portugals kung Johan II (regent 1481-1495) ändrade dock namnet till Cabo da Boa Esperança. Någon Ondahoppsudden finns mig veterligen inte. Källa: Wikipedia

Hans finns det många män i Sverige som heter, 2021 hade cirka 45 000 Hans som tilltalsnamn och kring 200 000 hade det som andranamn. Ibland förekommer Hans med bindestreck till annat förnamn, t ex Erik, Jörgen eller Åke. De flesta Hans kallas för Hasse, men somliga kan kallas Hansa. Källa: Wikipedia.

Isanderska hoppet (ty. Auerbachsprung), ett simhopp uppkallat efter simmaren och simhopparen Lars Fredrik Isander i Uppsala (1828-1893). Ett hopp som kan utföras på olika sätt: rak stil, pik, gruppering, stående eller med ansats och från olika höjder och görs med uthopp framåt, halv volt bakåt, dyk. Anders Fredrik Mollberg utvecklade hoppet med en hel volt (Mollbergare). Källor: Allhems sportlexikon 1949 och Aquainspiration.se

Bild ur Allhems sportlexikon 1949
Perfekt utfört, står det om det här isanderska hoppet med välvning bakåt. Bilden tillskrivs Patricia Fairbrother.

Ja, men... Sällan nutida inledning på svar från intervjuade idrottsprofiler som så gott som alltid inleder svaren med Nä, men... Detta trots ett jakande svar. Exempel: Blev du glad? Nä, men det är klart att jag blev glad, vi vann ju och jag gjorde tre mål.

Kast med liten boll. En i skolan förekommande idrottsutövning som skrivaren av dessa rader deltog i på 1960-talet. Oftast användes en tennisboll. Precis som i andra grenar varierade resultaten kraftigt mellan olika utövare. I vår klass kastade Rocky Pettersson längst, jag tror över 60 meter. Själv nådde jag strax över 40. Eller var det 80 respektive 60? Skit samma, jag var inte bäst och inte sämst.

Löyly, den ånga som uppstår genom att man kastar en skopa vatten på en bastuugns glödheta stenar. En populär bastuanläggning med angränsande restaurang vid Ärtholmen i Helsingfors bär namnet Löyly. Källa: Wikipedia och loylyhelsinki.fi

Motalamål, figurer i fältskytte med en och samma form, men av olika storlek. Skapade av skytteledaren  och tandläkaren Walter Samuelsson från Motala och omnämnda i skytteboken första gången 1947. Senare kallade för cirkelmål. Naturligtvis kan Motalamål även vara mål av idrottslag från Motala i skilda idrotter såsom bandy, fotboll, handboll, innebandy och ishockey. Källa: Wikipedia och runeberg/org/pgosterg./0227.html

Naken. Redan de gamla grekerna tävlade nakna i de antika olympiska spelen. Det får man emellertid inte göra i dag. Däremot får man komma "naken" mot motståndarmålet, med vilket menas att spelaren kommer fram helt ensam mot målvakten, utan andra uppvaktande motståndare.

Ottawa Senators, ishockeyklubb i Kanada, ursprungligen grundad 1883 och med i National Hockey League, NHL, 1917-1934. Har vunnit Stanley cup 11 gånger. Till en början under namnet Ottawa Hockey Club som vann 1903, 1904, 1905, och 1906. Som Ottawa Senators vann laget ligan 1909, 1910, 1911, 1920, 1921, 1923, och 1927.

Var sedan utanför NHL fram till 1992 då ligan utökades. I modern tid har Senators inte vunnit Stanley Cup, men spelade final 2007, men förlorade mot Anaheim Ducks. Många svenska spelare har representerat klubben, de mest kända är Daniel Alfredsson (nu en av tränarna i klubben) och Erik Karlsson. Källa: Wikipedia och nhl.com 

Pojklag, det hörs ju på namnet vad det är: en samling pojkar som i gemenskap utövar någon idrott, säg bollsport. När jag var pojke var jag till exempel med i lag i fotboll (gårdslaget, kvarterslaget, klasslaget, skollaget,  IFK Norrköping och Komet och representerade Norrköpings AIS i ishockey i pojk-, och senare junior- samt b-lag.
På flicksidan finns det förstås flicklag. Där har jag aldrig fått vara med, även om jag som 50-åring var med och tränade en gång med BK Kentys damer. Andra ålderslag som finns är ungdomslag (kan vara såväl pojk- som flicklag), seniorlag, herrlag, damlag, gubblag, knattelag (för unga barn innan de börjar spela i pojk- och flicklag). I korporationsidrotten (korpen) bildar företag lag i olika idrotter, det kan vara t ex badminton, tennis, innebandy, basketboll, fotboll, ishockey, rinkbandy (bandy på hockeyrink). Jag spelade fotboll och rinkbandy för IF Corren i många år. Dessutom erinrar jag mig nu att jag på 60-talet hoppade in en gång och spelade bandy en match med Norralund i Norrköping. 

Q - hoppar jag över och det får jag göra för att det här är min blogg och jag som bestämmer. Men jag hade kunnat skriva Quinn och skrivit fotbollsspelare.

Ridsport, utövas på hästryggen och även jag har tävlat. Dock bara på skoj, men jag vann. Fast den segern ska tillskrivas hästen James från Ånestadstallet i Linköping. Han kunde springa, han. Och hoppa, för det var en hopptävling ingående som ett pausinslag 1986 i Norrköping horse show där ett antal blåbär från massmedia skulle tävla mot varandra. Det var fullsatt i Himmelstalundshallen! Och James vann, som sagt. Med mig på hästryggen.

Ståhl, Daniel. Alltså, hans sista kast i VM-diskusen i Budapest i år var ju bara för häftigt. Han låg tvåa, men klev in i ringen och hivade iväg diskusen till nytt mästerskapsrekord på 71,46. 

Tid, det har jag skrivit om tidigare här. Då var det evighet. Nu blir det kortare. Som i slalom där man kanske åker en hundradel snabbare än tvåan som är en hundradel snabbare än trean som är fyra hundradelar snabbare än fyran. Alltså: jag ser egentligen ingen skillnad på ettan och fyran när de åker och stänger jag av ljudet på tv-n och försöker låta bli att titta på mellantiderna i backen så är det ju näst intill omöjligt att se vem som åker snabbast. Gäller det fyra sekunder så kan jag se skillnad, men fyra hundradelar? Nej. Men en expertkommentator ser den. Fantastiskt.

Ubåtsrace har jag aldrig sett och vet inte om det finns. Men det tävlas ju i alla annat, så varför inte. Finns det undervattensrugby så kan det väl anordnas ubåtsrace också? 

Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift, skaldade Falstaff, fakir 1894 i boken En hvar sin egen professor.

X - kan det bli på tipskupongen. 

Yxkastning höll man på med några år i Mantorp, men numera tror jag den fritidssysselsättningen är nedlagd.

Zatopek, Emil, levde 1922-2000 och var född i dåvarande Tjeckoslovakien. Han var en löpare av stora mått och vann guld på 10 000 meter vid OS i London 1948 då han varvade samtliga medtävlare utom två! Vid OS i Helsingfors fyra år senare vann han 5 000 m, 10 000 m och maraton. Asteroiden 5910 Zatopek är uppkallad efter honom. Källa: Wikipedia.

Åre har jag varit i och det finns släktband bakåt på min mors sida som tangerar Åre och Åreskutan. Konstsmeden Erik Johansson Hyttsten (1750-1794) i Huså gruva var en släkting, liksom hans far Johan Hyttsten, rostvändare.

Äventyr, har man väl varit med på några stycken i livet. Men det kan vi ta en annan gång.

Öberg, här kan jag till exempel välja de skickliga skidskyttesystrarna Hanna och Elvira, men skriver i stället om ishockeyspelarna Hans och Carl-Göran Öberg. Varför? För deras smeknamns skull, Stöveln och Lill-Stöveln. De började båda sin hockeykarriär i Gävle Godtemplare. Den äldre Hans var född 1926 och var Gävles främsta idrottare under 1950-talet, med i landslaget och vann VM-guld 1953 och 1957. Sammanlagt spelade han 162 landskamper. 1957 var han en starkt bidragande orsak till att Gävle GIK vann SM-guld och det året tilldelades han Guldpucken som Sveriges främste ishockeyspelare. Han spelade även allsvensk bandy i Skutskär. Stöveln avled 2009, men Stöveln Öbergs Cykel- och sportaffär lever dock kvar och drivs av hans söner.
Lill-Stöveln föddes 1938 och var också med och tog guld 1957 med GIK. Sedan gick han till Djurgården där han var med och vann tre SM-guld under 60-talet. Han spelade också ett par säsonger i Tranås AIF innan han avslutade karriären i Södertälje SK. Han överträffade sin bror i antalet landskamper och står noterad för 171 stycken. Dessutom fick han vara med om tre OS, sex VM, dock utan guld.
Stöveln då? Var kom smeknamnet ifrån? Jo, Hans första skridskor var lösa skenor som sattes fast med remmar över hans stövlar. Källa: Wikipedia och brynas.se

Inga kommentarer: