tisdag 17 januari 2017

Lite mera om Bjällbrunna

 Ur Corren 17 januari 2017
Så här såer Correns B-etta ut i dag. Med min bild på Ebba Schenholm hållandes en tavla på legendariske hingsten Cordon Bleu på Bjällbrunna. Ebba äger gården som är belägen strax öster om Norrköping och där faktiskt jag har bott som barn. Inte i stora huset utan i rusthållet, 100 meter från stallet.

 Ur Corren 17 januari 2017
Några få minnen har jag av Bjällbrunna. men Ebba och hennes bror Christian har fler. Dessutom har de tillgång till en massa gamla bilder, bland annat i den här kartongen. Så här presenterades reportaget på sportsidorna.

 Ur Corren 17 januari 2017
Och den som vill läsa texten kan göra det här, eller på Corren.se

 Ur Corren 17 januari 2017
och naturligtvis visar jag andra halvan också.

Bild: Eric Auer
Den här bilden är med i tidningen i dag, men kommer inte från Schenholms bildskatt, utan från min. Det är nämligen min mor Eva Auer på bilden från 1951 med en av de mera kända Bjällbrunnahingstarna från den tiden, ardennern Junit.
När Ebba fick se bilden visste hon genast var någonstans den togs. Hon kände igen byggnaden bakom ekipaget och sa: Ja, det är mellan stallet och rusthållet.
Jag ska påpeka att min mamma inte har någon hästbakgrund alls och den här bilden är den enda jag känner till med henne och en häst. Men visst ser hon lite proffsig ut? 
Vår familj hyrde Bjällbrunna rusthåll under några år på 1950-talets början innan vi flyttade in till Ljura och Albrektsvägen 1954.
I morgon kommer reportaget i NT. Undrar vad mamma tycker om det?

Inga kommentarer: