tisdag 3 januari 2017

Nu minns jag ännu mer


Jag fortsätter på den inslagna vägen som verkar rak och lätt att köra.
Jag minns. Åh, jag minns så mycket. Så många. Många människor, djur, platser. Länder.
Micke, My, Marie, Saga, Sara, Siv. Och Siw. Chico, Dino, Ruff, Tarras, Gunnar, Gutte, Gun, Gunilla, Harry, Henrik, Holger, Haldor (han var back i Skellefteå AIK och jag hade honom på Alfa-bild, Jonsson i efternamn), Torbjörn Jonsson spelade fotboll i IFK Norrköping (tre SM-guld) och landslaget (33 landskamper) och blev proffs i Spanien, Real Betis, tror jag. Men det var nåt tjall med övergången. Var det inte Roma han skrev på för? Ja, ja. Bra var han i alla fall och kunde spela såväl inner som halvback som man sa på den tiden. En mittfältare och pådrivare. Honom hade jag också på bild. Jag minns ännu lite av baksidestexten: han kom som 17-årigt underbarn från Ljusne AIK. Oh, jag kan räkna upp fotbollsspelare så det tar ett par timmar. Bara IFK-spelare tar ett bra tag.
Nu har jag kollat upp Torbjörn, som fyllde 80 förra året. Det var Milan han skrev på för 1960, men det var importstopp för italienska klubbar. Då köpte Real Madrid svensken, men lånade ut honom till Real Betis. Efter en säsong där flyttade han till Italien och kom under sex år där att spela för Fiorentina, Roma och Mantova innan han flyttade hem till Sverige och IFK Norrköping 1967, där han spelade till 1972.
Andra som inte spelade fotboll, i alla fall gjorde de sig inget namn där var Öllegård, Frank, Molly, Bisco, Lisa, Rune, Bernta, Lars-Ove, Conny, Ronny, Johnny, Sonny, Bertil, Eva, Ellinor, Kristin, Maja, Mauritz, Jimmy, Jögga, Jaqueline, Jens, Jakob, Sally, Nike, Nora, Raimo, Pecka, Wicke, Glenn, Massimo, Angelica, Anita, Darling, Melody.
Jag minns glada dagar i Norge (Oslo), Danmark (Köpenhamn), Finland (Helingfors), Tyskland (Dortmund och Mûnchen), Ryssland (Moskva och Niznij Novgorod), Tjeckoslovakien som det hette då (Prag), Jugoslavien som det hette då (Split och Trogir), Holland (Ruinen),  Cypern (Famagusta, Agia Napa, Limassol och Paphos), England (London), USA (New York), Kanada (Calgary och Toronto), Kina (Peking och Chong Ching), Österrike (Wien), och jag minns så mycket mer. Jag minns långa nattliga vandringar från krog till krog, jag minns bad och shopping, och människor. Och jag erinrar mig ett och annat som inte var så trevligt.
På ett eller annat sätt ska jag återkomma till det. Inte återse. Men minnas.

Inga kommentarer: