söndag 8 januari 2017

Vintern gör mig nyfiken

 Bild: Jörgen Auer
Om söndagarna går jag likt många andra gärna en promenad. I dag gick den bland annat i den fina allén till Veta kyrka.

 Bild: Jörgen Auer
Det är nåt med vintern som gör en glad och nyfiken. Som gör att man känner sig starkare, friskare och vill motionera.

 Bild: Jörgen Auer
Och man tycker sig se saker och ting ur nya perspektiv. Har jag fotat Mantorp från den här vinkeln tidigare? I så fall: var det snö då?

 Bild: Jörgen Auer
Det här är jag mer säker på. För att inte säga helt säker. Aldrig tidigare har jag fotat en Postnord-transport på E4 utanför Mantorp.

 Bild: Jörgen Auer
Gårdar och byar gör sig så bra i snölandskap. I alla fall om husen är röda. Som det här i Veta kyrkby.

 Bild: Jörgen Auer
Molnen bar sig lite lustigt åt i dag. Under eftermiddagen krullade de plötsligt ihop sig så här, som ett duschdraperi över Klämmestorpsskolan. Men någon nederbörd kom inte.

 Bild: Jörgen Auer
Jag tog bilen och åkte mot Mjölby där tydligen himlen stod i brand. Och molnen blev till rökpelare som ringlade över himlapällen.

Bild: Jörgen Auer
Men i Mjölby brann det inte alls. Jag anlände samtidigt som mörkret. Dagen var över. En dag fylld med Vinterstudion på teve med längdskidor, skidskytte och slalom. Och kebabtallrik. 
Det var söndag 8 januari 2017 och i morgon börjar vi väl jobba igen, va?

2 kommentarer:

Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm sa...

Så fint med snön, synd att den nästan har smällt bort idag :(

Auer sa...

Verkligen synd. Dagens blötväder är inte bara tråkigt och trist, det förfular tillvaron också. Å andra sidan: det är bara väder. Vi får göra vad vi kan av det liv som givits oss, oavsett väderlek. Och så hjälper det förstås att ha en positiv livssyn. Nu jäklar ska vi göra något bra av den här dagen också.