söndag 24 januari 2016

Auer på ridgalan 2016

 Bild: Jörgen Auer
Den tolfte östgötska ridsportgalan har arrangerats. Bakom den står Östergötlands ridsportförbund och Östergötlands varmblodsförening. Som vanligt var det knökafullt med deltagare, hela 790 var i alla fall anmälda till lördagskvällen festligheter som hölls i Linköpings Konsert & kongress. 
 Bild: Jörgen Auer
Vad ska man säga om galan? Tja, gästerna verkade i alla fall ha det trevligt. Några av dem som satt vid samma bord som jag var Lotta Markör, Mateusz Dziurla och Nina Lilja. Mitt emot mig hade jag fälttävlansryttaren Emelie Fridh som var nominerad i ponnyklassen, men som fick se Emilia Wallin få priset. Emelie berättade att hon som fyller 18 i år nu ska satsa på sin stora häst, femåriga Lily Alen som ska få debutera på terrängbanan i år. Så det dröjer några år innan ekipaget blir aktuellt för det stora fälttävlanspriset.
Bild: Jörgen Auer
Det gick nu till Isa Hedell från Kinda ryttarförening. Bra jobbat måste man tillstå eftersom Isa red ponny förra året - och vann ponnypriset i fälttävlan då.
 Bild: Jörgen Auer
En annan vinnare var Therese Thor från Vretagymnasiets Hästsportförening som blev årets ledare. Stort grattis, säger jag till Therese som dessutom fyller år i dag. Grattis igen.
 Bild: Jörgen Auer
Det här är Elsa Ekroth, vinnare i ponnydressyr. Elsa tävlar för Rappestad ridklubb och ville tacka sin föräldrar, tränare, och så hästen förstås.
 Bild: Jörgen Auer
Sen brakade festen loss så som den brukar. Vilket vill säga med fullt ös. Från scenen ombesörjt av Sisters of Soul och från borden av deltagarna själva.
 Bild: Jörgen Auer
Det är ju så svårt att sitta stilla när det blir sånt ös. Då måste man ju bara röra på sig.
 Bild: Mateusz Dziurla
Kvällens största överraskning kom att handla om mig. Upp på scenen gick rikskända tränaren Sissi Lilja och jag hörde henne säga att nu skulle det delas ut ett hederspris till en person i salen som betytt mycket för ridsporten i Östergötland och som kan dyka upp när och var som helst, vare sig det är hopptävling, dressyrträning eller fälttävlan. Vem kan det vara, tänkte jag som mest dyker upp hemma i stallet hos ryttarna.
 Bild: Mateusz Dziurla
Jörgen Auer, sa Sissi. Oj, då. Det blev till att ta emot segerrosett, blommor, skumpa, ett graverat glas, och ett inramat diplom. Samt hålla tal där jag förklarade min kärlek till ridsporten. Jag skulle kunna säga så mycket mer, men var nog för överraskad för att få till något riktigt bra. Å andra sidan hade det antagligen blivit alldeles för långt.
 Bild: Mateusz Dziurla
Som slutkläm på prisutdelningen fick samtliga pristagare kliva upp på scenen ännu en gång för blomsterutdelning. Samtidigt.
 Bild: Mateusz Dziurla
Så här såg vi ut på lite närmare håll: Christine Esping, himself och Elsa Ekroth.
Bild: Jörgen Auer
Sen? Ja, sen öppnade baren och nattklubben.

4 kommentarer:

britt-marie sa...

grattis till hederspriset käre bror!

Auer sa...

Tack, kära syster. Det var lite omtumlande. Kram.

litenbusig sa...

Grattis pappa! Vad roligt!!

Auer sa...

Ja, minst sagt.