måndag 11 januari 2016

Auers hästår 2015

 Bild: Jörgen Auer
 Det har varit gott om hästar i år. I alla fall för mig som skriver om och fotar sådana. Både för Corren och till bloggen. De här var några av årets första. Från mysiga Trollmarker Spa utanför Österbymo där Ann-Charlotte Petri leder såväl rid- som olika spakurser. Här visar hon vägen för gästerna Marie och Marcus Axmarker från Habo.
 Bild: Jörgen Auer
Den här bilden är utifrån Östra Tollstad. Jag tyckte det såg så fint ut med ryttare och häst. Och hovarna klapprade mot den hårda asfalten. Det var ännu januari.
 Bild: Jörgen Auer
Men här är det en solig söndag i februari och jag besöker Boxholms ridklubb där jag bland andra hittar Cecilia Helge och Show Me.
 Bild: Jörgen Auer
Hur i allsin dar ska det här sluta? frågar man sig. Men Julia Hammarqvist från Roslagens Rid & körklubb vet vad hon gör, liksom naturligtvis även hästen Rik Rak som klarar språnget och hindret vid tävlingar i fälttävlan i Mantorp (Östra Tollstad) i april.
Bild: Jörgen Auer
I maj tjatade jag mig till att bli hembjuden till Ninni och Per i Grönkulla utanför Mantorp så att jag skulle kunna se fälttävlan från deras altan, hade jag tänkt mig. Det var bara det att det blev ett jäkla regnväder så vi fick hålla oss inomhus. Men trevligt var det. Dessutom passade släkten Kellander på att fíra Ninnis syster Anna som nyligen fyllt år.
 Bild: Jörgen Auer
När man inte springer eller tävlar på annat sätt kan man ju se vem som hittar mest att äta. Och gärna se och smaka om gräset är grönare och friskare på andra sidan. Som de här travhästarna gör.
 Bild: Jörgen Auer
Här är det mera trav. Träning. Och en passande vägskylt. Vid Uljeberg nordost Mantorp är det.
 Bild: Jörgen Auer
I juni tog bloggerskan, modellen, företagaren och djurvännen Tyra Sjöstedt emot mig under ett trevligt besök på hennes då nyinförskaffade gård någonstans i Östergötland.
 Bild: Jörgen Auer
Det var fortfarande juni då jag och barnbarnen besökte Mantorptravet när banan firade 50 år. Skickliga och framgångsrika Jennifer Tillman vann dubbelt inom V64. Här med Resaco de Nando.
 Bild: Jörgen Auer
Ibland händer det att jag går långt. Promenerar i timmar. Under en sådan vandring i juli gick jag förbi de här hästarna vid Mjölsefalls gård utanför Kisa. Jag tror inte att de njöt lika mycket av att se mig som jag av deras rofyllda tillvaro.
 Bild: Jörgen Auer
Septembersolen sken så alldeles när jag besökte Isa Hedell och hennes häst Mancha i Opphem. Isa tävlar i fälttävlan, hon också och gör det för Kinda Ryttarförening. Jag besökte henne för att hon skulle iväg till NM i Danmark där hon och Mancha sedan blev bästa svenska juniorekipage.
 Bild: Jörgen Auer
September var det också när jag hälsade på i Skorteby utanför Mantorp hemma hos Josephine Halldan. Det blev ett trevligt samtal med Josephine och hennes fina hästar.
Bild: Jörgen Auer
Jag vill avsluta min hästkavalkad med en i Mantorp inte ovanlig bild. Travhästar på vägen. På väg från Mantorptravet till den 1,8 kilometer långa träningsslingan på Möllersbrunnsområdet. Kyrkan som skymtar på bilden är Viby kyrka.
Oj, det var väldigt så mycket fälttävlan och trav det blev av det här inlägget, märker jag nu när det närmar sig slutet. Det var inte meningen att förnärma alla dem som sysslar med dressyr, hoppning, islandshästridning, western, körning, eller har världens gulligaste ponny. Jag bara kollade lite vad jag hade för hästbilder i datorn. Här är några av dem.
Nu tar vi sikte mot ett nytt gott hästår. Ryktbart i Corren är tillbaka nästa vecka efter lång jul- och nyårsledighet. Bloggen fortsätter som vanligt.

Inga kommentarer: