måndag 17 april 2017

En Auertimme i Fornåsa

 Bild: Jörgen Auer
Ikea blev det inte i dag, men väl Antikea, Nostalgistallet på Hycklinge gård i Fornåsa. Vårt första besök där.

 Bild: Jörgen Auer
Intressant? Beror naturligtvis på vad man är ute efter. Vi var bara där för att titta, men Inger kunde inte hålla sig utan köpte en dockvagga samt några vykort. Vaggan kan man ha blommor i, menade hon. Jaha, sa jag och fortsatte frysa om fingrarna - för det var riktigt kallt i ladan. Men lite fångades jag allt av annandagsljuset som letade sig in i fönstren.

Bild: Jörgen Auer
Även den här ovanliga gunghästen fångade mitt öga. Jag kan inte påminna mig att jag har sett en sådan tidigare. Kul tingest, om än med rostiga fjädrar och ställningsben. Köp blev det dock inte.
 Bild: Jörgen Auer
I bilen var det gott och varmt. Men länge satt vi inte i den. I stället åkte vi de 400 meterna till Fornåsa kyrka. Där har vi aldrig varit, sa vi. Det kan ju vara trevligt att se en kyrkogård.

Bild: Jörgen Auer 
På svenska kyrkans web-sida läser jag att kyrkan uppfördes på 1100-talet i romansk stil. Hundra, möjligen 200 år senare förlängdes långhuset och på 1400-talet slogs takvalven. Kyrktornet byggdes 1900-1901 och ersatte en tidigare klockstapel.

 Bild: Jörgen Auer
På kyrkogården står i det nordvästra hörnet den här gravstenen över Carl Gustaf Westell. Född 1818, död 1886. En mycket intressant man visar det sig vid en sökning. Någonstans i mitt bakhuvud fanns tanken att jag har läst om honom tidigare, kanske i en tidningsartikel, mycket för att jag kommer ihåg det där med det märkliga extra s-et i arstisten.
Kulturarv Östergötland och Magdalena Andersson berättar mycket utförligt om den dövstumme Westell som med tiden blir en driven tecknare och dekorationsmålare, förgyllare. Arstisten  från Fornåsa dekorerade predikstolar, altartavlor och dopfuntar i många östgötska kyrkor, han tillverkade möbler, gjorde fodral till klockor. Han var en riktig allkonstnär.

Bild: Jörgen Auer
Vän av ordning undrar naturligtvis vad det står i Uppenbarelseboken 14:13 och det kan jag tala om eftersom jag har tittat efter. Det står: Och jag hörde en röst från himlen som sa: ”Skriv ner detta: lyckliga är de som från och med nu dör medan de troget följer Herren Jesus! Ja, säger Guds Ande, de ska få vila från sitt lidande, för deras goda gärningar följer dem!” 
Där ser man vad man kan hitta i Fornåsa. Och då var vi ju ändå inte och hälsade på hos Runar i Östergötlands största loppis - Loppis i Fornåsa på Kvarngatan. Där brukar jag hitta böcker.

Inga kommentarer: