torsdag 20 april 2017

Uppe med solen i morse

Bild: Jörgen Auer
Tidigt i morse, före klockan sex, gick jag ut på promenad. Bara för att jag kände för det. Det var klart, men kallt och som vanligt blåste det på slätten. Men solen var på väg upp. Först sakta men säkert bakom Mantorptravet och några minuter senare lät din sina strålar leta sig in i Veta kyrka. Lagom som jag kom. Klart att jag stannade då när solen ropade på mig. 
Se, ropade den. Och jag såg. Genom kyrkfönstren såg jag solen och jag tänkte på att korset utanför fönstret var vänt åt fel håll. Men hovrättskommissarie Lars Stenmark har varit död länge, 1855, och bryr sig nog inte så mycket om morgonsolen. Inte korset, heller, tror jag och är ganska säker på att om jag hade stått där så hade jag varit nöjd med att ha kvällssol i stället.
 
 Bild: Jörgen Auer
Och vid travet, ja då såg det bland annat ut så här. Ganska fint. Nu är frågan om jag orkar upp så tidigt även i morgon bitti? Till vilken nytta i så fall? Tja, man har någon timme mer på sig att utforska en dag.

Inga kommentarer: