lördag 1 april 2017

En stund på kyrkogården

Bild: Jörgen Auer
Oj, är katten död? Nej, bara lite trött. Och här på kyrkogården kan ju gruset vara så varmt och skönt, inbjudande. Precis som i dag när solen steg på himlen och flödade ner över Kindabygden. Den här katten och sovplatsen fotograferades på Västra Eneby kyrkogård. 
 
 
  Bild: Jörgen Auer
Katten är nog van att gå - och ligga - här, tänkte jag när den slog följe med mig, en förstagångsbesökare.

 Bild: Jörgen Auer
Vad gjorde jag där? Jo, jag sökte några anförvanter till min hustru, vars morfar kom här ifrån, men jag hittade inga. Hittade däremot väldigt fin och välskött kyrkogård med snyggt beskurna växter. Se bara!

Bild: Jörgen Auer
Så här ser kyrkan ut i sin helhet. Den är byggd i gustaviansk stil och uppförd 1779-1780. Det fanns en kyrka här tidigare, men det är lite osäkert när den uppfördes, läser jag på wikipedia. Det fanns dock en kyrkoherde i byn, nämnd 1381. Fast en kyrkobyggnad finns tidigast nämnd 1590 i kyrkoboken.

Inga kommentarer: