söndag 7 januari 2018

Ett ensamt hus av tegel

 Bild: Jörgen Auer
Mellan Spångsholm och Gottlösa står ett ensamt hus av tegel. På höjden är det att likna med en tvåvåningsvilla, men på bredden är det bara som ett rum. Det är således smalt. Väldigt smalt. Och fint. Det borde få någon användning. Gör fönster på det och använd det som sommarstuga är mitt förslag.
Jag har aldrig varit inne i huset, men ser av kvarvarande detaljer att det har använts som elstation eller hette det kanske transformatorhus?

 Bild: Jörgen Auer
I närheten ligger en fornlämning. En domarring plus ytterligare några stenar. Men varför finns där ingen information?
.
 Bild: Jörgen Auer
Ingenting berättar om stenarna. Ingenting.

 Bild: Jörgen Auer
Allén finns nära Gottlösa herrgård och leder in mot (åt andra hållet än bilden visar) Lilla Ljunga.

 Bild: Jörgen Auer
Här gick jag i dag. Förbi gula Lilla Ljunga som låg och dåsade i eftermiddagssolen.

Bild: Jörgen Auer
Från Mantorp gick jag via Veta, Spångsholm, Stora Ljunga, Lilla Ljunga, Dragestad, ut på Skänningevägen, förbi Mantorp Park och Depot Mantorp och hem. Över en mil. Kanske en och en halv. Bilden tog jag nära Circle K och slogs av det vackra ljuset. Det gjorde min dag. Plus den långa promenaden, förstås.

Inga kommentarer: