torsdag 18 april 2019

Brand och djuriskt

 Bild: Jörgen Auer
Så här kunde man i Mantorp vid 8-tiden i morse ännu se brandröken från nattens hemska brand i Spångsholm som förstörde stora delar av industrihotellet i gamla brukets lokaler. Räddningstjänsten hade på torsdagseftermiddagen branden under kontroll, men det pyr och brinner fortfarande och gör så några timmar till.

 Bild: Jörgen Auer
Så här såg jag brandmolnet från vårt tak. Men någon brandlukt kände vi inte eftersom vinden låg på åt andra hållet. Men nu vid 17-tiden har vinden vänt och brandlukten känns tydligt.

 Bild: Jörgen Auer
Jag hade ärende till Linköping i dag och passade på att titta till Smedstad dammar och fågellivet. Såg bland annat det här svanparet njuta av det sköna vädret.

 Bild: Jörgen Auer
Det gjorde den här kniphonan också. 

 Bild: Jörgen Auer
En annan knipa, hona det också, hade hittat en fin solbadskobbe och spanade efter... Ja, vad?

 Bild: Jörgen Auer 
Kanske var det den här svanen som var i blickfånget. Precis som för mig. Och solen den gassade.

Bild: Jörgen Auer
Det gjorde den i Mantorp, också där jag satt och svettades en timme i sol och lä (inte solola som i visan: När Solola har krupit under fällen). På ett tak satt en katt. Katt på hett plåttak, tänkte jag förstås på och kom ihåg att Elisabeth Taylor var med i den filmen. Vilka mer? Jo, Paul Newman och Burl Ives. Regi av Richard Brooks.

2 kommentarer:

Sven G sa...

Fina bilder! GLAD PÅSK!

Auer sa...

Glad påsk, Sven!