söndag 7 april 2019

Lite om scilla och april

Bild: Jörgen Auer
När naturen plötsligt exploderar i färger, ja då vet man att våren är i antågande. Scillan brukar vara bland de första blommorna att visa sig. Här gör den det i Rappestad, där jag var i lördags. Men eftersom det är april kan vad som helst hända i väderväg. Det är alls inte ovanligt att det till och med snöar. Det skulle komma snö i dag och i morgon tyckte jag mig höra på TV-vädret, men jag tror att det var lite norr om Götaland. 
Den gamla Bondepraktikan skriver om april och snö och menar att aprilsnö ger fåragö. Men det menas att om det snöar i april så blir det gott om mat för fåren (och annan boskap). April kallades förr för gräsmånad eller grödemånad.
Om scilla läser jag på virtuella floran och får lära mig att växtsläktet består av ett 40-tal arter, varav tre finns förvildade i Sverige: vanligast är rysk blåstjärna, medan två andra, tuvig blåstjärna och tidig blåstjärna förekommer mer sparsamt och om jag förstått rätt endast i södra Sverige.
Tydligen kan man även kalla släktet för blåstjärneväxter.
Här är länken till Naturhistoriska Riksmuseets websida om Blåstjärnor.
 






Inga kommentarer: