lördag 8 juni 2019

Fredag och lördag

 Bild: Jörgen Auer
I liten knipa hamnade den här kniphonan när jag kom klivande vid Smedstad dammar i går, fredag. Just som jag kom försiktigt smygande (trodde jag) över en liten gångbro av trä kom honan upp från en kort simtur under vattenytan. Under den hade hon även förflyttat sig under bron. Tyvärr lämnade hon då ungarna kvar på andra sidan bron.

 Bild: Jörgen Auer
Och så länge jag befann mig på bron ville de små inte under densamma. Icke. Nej, de höll sig på avstånd. Hade ögonkontakt med mamma, men vågade inte förflytta sig till henne. Men så fort jag gick över bron och någon meter till, ja då tog de mod till sig och sam så fort att de nästan flög fram till mor knipa. Och slapp ur sin knipa.

 Bild: Jörgen Auer
Jag hoppas att de här vackra blommorna inte snart har blommat över. För midsommarblomster borde rimligen blomma i midsommar. Kallas även för skogsnäva.

 Bild: Jörgen Auer
En fredagsbild från Linköping kan från Circle K-stationen vid Garnisonsrondellen se ut så här. Byggnadsarbete för BK Derby vid Grenadjärvallen.

 Bild: Jörgen Auer
Men det här är en lördagsbild. Från en plats inte så långt från Borg mellan Mantorp och Västra Harg.

Bild: Jörgen Auer
Eller så här. Nu från just Västra Harg. Trevligt att se.

 Bild: Jörgen Auer
Här får långa ladan vid Bosgård mellan Västra Harg och Sya vara med på bild.

 Bild: Jörgen Auer
En åker alldeles utanför Sya.

 Bild: Jörgen Auer
Nu vet jag inte var jag är. Jo, någonstans vid Solberga, Sya.


Bild: Jörgen Auer
Från en bro över E4 ser jag Mjölby där borta. Det är dit jag ska.

Inga kommentarer: