måndag 9 december 2019

En bild av kronprinsen

Som brukligt är tog jag mig före i dag att bläddra i mitt gamla sportlexikon, Nordisk Familjeboks Sportlexikon. Den här gången blev det band 1, utgivet 1938. Jag fastnade direkt på en härlig och lite annorlunda bild på en stavhoppare. Abessinien stod det över bilden, vilket alltså var det gamla namnet på Etiopien.
Det andra jag noterade var fotografens namn: H K H Kronprinsen.
Kronprinsen, vilken var det vid den här tiden? Jo, Gustav Adolf, vår nuvarande kung Carl XVI Gustafs pappa, född 22 april 1906 med namnen Gustaf Adolf Oscar Fredrik Arthur Edmund och död vid en flygolycka på Kastrups flygplats 26 januari 1947.
Som synes av bildtexten var han på kapplöpningsfältet i Addis Abeba 1935 där afrikanerna tydligen höll en uppvisning för den svenska gästen med följe.
Om den svenske kronprinsens idrottsintresse finns mer att säga. Dock står det inte på den här sidan, utan jag får leta fram det i ett annat band av nämnda lexikon, band 3, utgivet 1940. Där får man reda på att han tydligen räknades som en av Sveriges främsta ryttare och fäktare. Som ryttare blev han även uttagen och startade i prishoppningen vid Berlin-OS 1936, där han emellertid inte blev placerad med hästen Aida.
Men prinsen hade mellan 1929 och 1932 startat 26 gånger i steeplechase (hinderlöpning) och då vunnit tio gånger, och tagit tolv andra- och tredjeplatser. Under åren 1929-1939 startade han i runt 150 tävlingar, vann 18 segrar och tog 49 andra- och tredjeplatser.
I fäktning var sabel kronprinsens främsta gren och där blev han svensk mästare 1936 och 1937. Sedan 1933 var han ordförande i Sveriges Centralförening för Idrottens främjande och i Riksidrottsförbundet och från 1934 i Sveriges Olympiska Kommitté. 

Inga kommentarer: