fredag 6 december 2019

Vem var Mathias Zdarsky?

Ur Nordisk Familjebok
Här kommer Mathias Zdarsky farande, året vet jag inte, men i alla fall några år innan 1946 då det sjätte bandet i Nordisk Familjeboks sportlexikon utgavs. Jaha, och vem var denne man och varför skriver jag om honom? Jo, för att jag kan och för att jag brukar landa på måfå i mina gamla lexikon och skriva om någon händelse eller person. Den här gången blev det band 6 av detta lexikon och bokstaven Z. Där finns han.
Zdarsky var född 1856 i Trebitsch, Tjeckoslovakien, var av somliga ansedd som den alpina skidåkningens upphovsman. I tidiga år flyttade han med familjen till Lilienfeld i Österrike där han kom att ägna sig åt alpin skidåkning. Han inte bara åkte, utan han skrev böcker i skidpedagogik och fick patent på en särskild bindning. Som synes av bilden använde sig Zdarsky av endast en stav, tvärtemot den norska skolan. 19 mars 1905 arrangerade Zdarsky den troligen första slalomtävlingen i världen, vid Muckenkugel nära Lilienfeld.  
Senare ägnade han sig åt att ge skidkurser och hade tusentals elever. Han anses som grundaren av Österrikes skidsport. Mathias Zdarsky var även målare, skulptör, lärare och filosof.
In skiinghistory.org kan man läsa mycket mer om honom. Han avled 1840. 

Inga kommentarer: