lördag 21 december 2019

Nu tänder vi Diana

Bild: Jörgen Auer
Låt mig få tända ett ljus. Eller varför inte tusen juleljus? 
En lastbil på parkeringen utanför City Gross i Mantorp fångar min uppmärksamhet. Eller fångade, för det var i tisdags, 17 december. Perfekt objekt till min serie Trailers på svenska vägar. Mig veterligen är det första gången som jag ser en bil från, eller i alla fall en bil med reklam för Diana Candles.
Ändå har företaget Diana Candles funnits i 50 år. Jag har således inte haft ögonen med mig, för Diana Lys A/S som företaget heter är förhållandevis stort och självklart en av Skandinaviens ledande producenter av stearinljus. Två fabriker i Danmark och en i Lettland skvallrar om att det finns resurser, på hemsidan får man reda på det mesta som är värt att veta om Diana.Till exempel att företaget har 285 anställda, varav 200 i Lettland  och en omsättning på i runda tal 30 miljoner euro. Dessutom tillverkas ungefär 15 000 kronljus i timmen, bland mycket annat. Här finns allt i ljusväg: blockljus, klotljus, julgransljus och dekorationer.  Paraffinkonsumtionen uppgår till 5 000 ton om året och motsvarande siffra för stearin ligger på 4 500 ton. Fabrikerna finns i Hald och Hoejslev i Danmark samt i Ventspils i Lettland. Hemsidan heter diana-lys.dk

Inga kommentarer: