fredag 20 december 2019

Lite om utslungande

Jag är en fri man och kan göra vad jag vill. Bläddra i lexikon, till exempel. Det är roligt. Jo, jag tycker så.
I dag kastar jag mig hit och dit i Hemmets konversationslexikon, förlaget Åhlén och söners uppslagsbok band 1, som behandlar ord från A till Elyseépalatset.
Jag ser en svartvit bild på sträckande ejdrar och under bilden står just det och att det är en målning av Bruno Liljefors.
Ejakulation läser jag också. Det vet jag vad det är, men vill gärna veta vad man skrev om det då när bandet utgavs - 1938.
Sädens utslungande från det manliga könsorganet, förklarar mitt lexikon.
Ejektor, hittar jag strax därefter och det har förstås ungefär samma betydelse: utslungningsapparat för slagg och dyl., tex från ett pannrum.
Jaja.
Nåt som däremot inte slungar ut så mycket är Eiriksjökull  som visar sig vara en utslocknad vulkan på v. Island, stigande till 1798 meter och med ett 100 kvm stort firnfält.
Hm, jaha, då måste jag byta band för firnfält som jag inte vet vad det är står ju inte i den här boken.
Bokbyte, således.
Så där. Nu har jag bytt till band II, som behandlar ord mellan Elyseépalatset till Kropp.
Firn är ett mellanting mellan vanlig snö och is, som förekommer i de snötäckta högfjällen ovan snögränsen och består av kristalliniska snökorn.  Firnområdet  är den del av en jökel, där snön samlas och begränsas av snögränsen, får jag veta.
Nu slungar jag inte mer.

Inga kommentarer: