söndag 1 december 2019

Härlig advent i Tollstad

 Bild: Jörgen Auer
Vilken härlig morgon! Som gjord för att fota lite, var min tanke när jag stegade iväg så där en kvart över sju i Mantorp. Solen var på väg upp. Jag också som synes av bilden från gångbacken vid Vifolkaskolan.

Bild: Jörgen Auer
Under Mantorps station gick jag den nu något vintriga grusvägen ut mot Östra Tollstad. Vad funderade jag på? Tja, allt och inget. En hel del intressant som nog skulle locka till läsning om det kom på pränt, kan jag avslöja utan att avslöja exakt vad. I dungen där borta ligger Stockeby.

Bild: Jörgen Auer
Och när jag passerat Stockeby tog jag den här bilden bort mot Tollstad källgård. Till vänster om ladugården/stallet anas tornet på Östra Tollstad kyrka.

Bild: Jörgen Auer
Några meter längre fram på vägen och med lite zoom på mobilkameran såg samma motiv ut så här. Jag gillar kyrkan, jag gillar trädet, solen och framför allt ljuset i ett fönster.

 Bild: Jörgen Auer
Ljus ja, se på ljuset här. Så fint solen gömmer sig bakom trädet och låter strålarna spridas över skog och åkrar. Bilden tagen nära Östra Tollstad Norrgård bort mot Mogestad.

Bild: Jörgen Auer
Nästan från samma position, men kameran riktad bort mot Braxstad där rundlogen kan skönjas. 

Bild: Jörgen Auer
Kommen in i Östra Tollstad passerade jag förstås kyrkan, men valde sen att inte gå stora vägen utan svängde tillbaka in mot Källgår'n igen och var snart på samma väg jag gick på åt andra hållet en timme tidigare. Nu låg morgonljuset på och ensilagebalarna på andra sidan Stockeby tog tacksamt emot strålarna och lekte adventsstake en stund.

Bild: Jörgen Auer
Och jag vände mig om och blickade mot Stockeby igen. Det låg som väntat kvar borta i dungen. Med solen som fastklistrad vid sig.

Bild: Jörgen Auer
Nära Mantorps station blickade jag ånyo utåt, bort mot Tollstadhållet. Nästa år kanske det börjar byggas på den här åkern. I alla fall är det tänkt att det ska bli villor här. Men när?

Inga kommentarer: