torsdag 17 september 2020

I gatlyktans sken

Bild: Jörgen Auer
Så bra den här gatlyktan i Mantorp lyser. Eller? Jag såg ju såväl Riddarängsvägen som Skördevägen på min promenad i torsdagens svala temperatur. Javisst ja, det var ju bara eftermiddag. Jag var ute ungefär en och en halv timme. 90 minuter i frisk luft, det kändes skönt och gav mersmak inför kvällens 90 minuter tv-fotboll mellan Sverige och Ungern i damernas kval till EM 2022. 
 
Bild: Jörgen Auer
Det blev en lätt svensk seger med 8-0. Men det stod bara 1-0 i halvtid. En utvisning på ungerska målvakten förstörde sen landets förhoppningar om poäng mot Sverige. Därtill var svenskorna alldeles för bra på fasta situationer och gjorde fem mål på sex minuter i mitten på andra halvlek.
Vad gjorde jag mer denna septemberdag?
Hm. Slängde skräp på Hulje återvinnning i Mjölby. Handlade mat inför helgen. Läste Corren. Löste korsord. Drack kaffe. Åt kaka. Scrollade Facebook. Gillade somt. Ogillade annat. Kommenterade något. Mest minns jag ett inlägg på  Nostalgi-Minnen från Norrköping där jag kommenterade en bild på ett IFK Norrköpingslag från 1959. Jag kunde naturligtvis alla namnen utan att behöva titta i någon bok. Barndomens hjältar är för evigt ristade i mitt hjärta. Vad gjorde jag mer? 
Jo, plockade i ordning här hemma. Rev sönder för att slänga. Samlade ihop burkar och plastflaskor för att panta. Åt lunch/middag, vilket i dag fick bli en färdig pastasallad från Felix; Penne Rosse Piccanti plus en hel drös grönsaker. Gott.
Just det ja, jag tog en bild på några blommor som spred glädje omkring sig på ett annars kargt område; det nya och pågående bostadsområdet vid Riddarängsvägen/Skördevägen, just det, där gatlyktan spred sitt ljus. Eller rättare sagt stod och solade sig.
Visst är det väl vallmo, frågade jag appen Plantsnap när jag kom hem.
Kornvallmo, blev svaret. 

Inga kommentarer: