tisdag 8 september 2020

Östgötska köp i Motala

Bild: Jörgen Auer
Besökte Motala i dag. Bara för att jag ville och kunde. Såg Vättern. 

Bild: Jörgen Auer
Såg lite till av Vättern och hamnen.

Bild: Jörgen Auer
Men mitt mål var Återvinningen för att där eventuellt inhandla böcker om Östergötland till min digra samling. 
 
Bild: Jörgen Auer
Visst hittade jag något. Enkelhetens fotograf (om Norrköpingsfotografen Lennart Jansson), utgiven av Norrköpings Stadsmuseum 1997,  Vägvisare till naturen i Norrköping (utgiven av Norrköpings kommun 1993), Trettio år med Östgötaidrotten (Jan Olofsson, 2007), Vadstena Läns Trafklubb (Bo Lundhquist och Föreningen Gamla Vadstena, 2008), Natur i Östergötland (Bokförlaget Svensk Natur, 1949), Alla tiders Norrköping (Norrköpings Stadsmuseum, 1994), Kärlek mellan krigen (Moa Martinson, 1948), Fotbollboken 1948 - 49). Med på bilden är också gårdagens böcker köpta på Skänninge second hand: Östergötland, en rapsodi i färg (utan angivet årtal) och  Skändaren från Skänninge (Torbjörn Säfve, 1990).
Och ja, jag spritade händerna både före och efter besöken. Nu ska jag också försiktigt "tvätta" böckerna.

Inga kommentarer: