måndag 15 november 2021

Ett par timmar i Kisa

Bild: Jörgen Auer
Sökte höjder gjorde jag, en stund i Kisa i dag. Det gick så där. 
Men visst, jag kämpade mig uppför Tolvmannabacken och fick den här fina utsikten bort mot Kisa. Jag är den trettonde mannen, tänkte jag och skrev så på Facebook. Men så mycket mer utsikt än detta hittade jag inte. Fast, jag var ju långt ifrån överallt. Hade inte den tiden, tyckte jag. Inte rätta kläderna, heller. Egentligen var det höjderna vid Folkets Park jag var ute efter och den där platsen där någon fixat namnet Kisa på något sätt, men jag hittade den inte. Tyvärr. 
Däremot hittade jag Einar på berget. Alltså inte berget i Kisa, utan berget på Bockön i Drögen, utanför Bäckhult. Samma Bäckhult där jag håller till på somrarna. Han bor till vardags inte så långt från Tolvmannabacken och kan lätt gå dit. På helger och på sommarhalvåret åker han ofta med sambon Monika till sommarstugan på Bockön. Därför hade vi ju lite gemensamt att prata om nu. Men vi visste inte när vi möttes nu att det var just vi två som möttes.
"Letar du efter din cykel", skojade Einar när han fick syn på mig som kom uppifrån. Han syftade på att backen numera är en backe för cykelsport (mountainbike) och i helgen hade det varit stor samling i Kisa MTB-park för ett evenemang som kallas Höst Jam och som samlade ett hundratal entusiaster.  

Bild: Jörgen Auer
Men nej, jag har inte slarvat bort nån cykel, förklarade jag. Jag äger inte ens någon. Sen stod vi väl där och pratade en halvtimme innan vi kom på vilka vi var och det var dags för mig att åka hemåt innan mörkret kom och tog mig. Nej, jag är inte mörkrädd. Gillar bara inte att köra i mörker.
Tack för pratstunden, Einar. Det var skoj. Det får vi göra om.
Just det ja. Jag lunchade i Kisa också. På Blå Hästen. Köttbullar och potatismos. Gott.

Inga kommentarer: