måndag 6 juni 2022

Ett tecken i skyn

Från TV6
Norsk läktarglädje på Friends Arena efter 2-1-seger mot Sverige i fotbollens Nations League.

Från TV6
Och naturligtvis tackade det norska laget sina supportrar för stödet. 
  
Bild: Jörgen Auer
Själv rörde jag som vanligt på mig en hel del under dagen. Inte minst med ett varv på Vetarundan i Mantorp som var precis så grön som alla andra år så här dags på säsongen. Bilden visar allén fram till Klämmestorps gård.

Bild: Jörgen Auer
Precis som alla andra gånger jag gått rundan (1000?) så stannade jag till och fotade den vackra och ensamma eken på Vetagärdet. Bortom den lyste ett rapsfält och jag funderade på hur mycket rapsolja som produceras i Östergötland. Eller vad gör man av all raps? Det lyser ju gult nästan på varannan åker konstaterade jag när jag satte mig i bilen och åkte till Borensberg och vandrarhemmet Glasbruket för lunch.

Bild: Jörgen Auer
Ge mig ett tecken, brukar jag säga med tanken att något positivt kanske kan hända. I dag visades den här kartan på himlapällen. Det måste vara ett tecken. Med en fin och rak linje under också. Men vad betydde kartan? Och vad visade den? Sverige? Ja, kanske. Men varför visades Sverige i så fall för mig? Och var det menat för mig? Hur ska man vara säker på att tecknet man väntar på är avsett för just mig. Hm.

Bild: Jörgen Auer
Jag åkte i kringelkrokar över slätten. Kom till Lönsås. Inte en bil i sikte. Så jag stannade i korsningen och tog en bild på kyrkan. Jag kan nämligen inte minnas att jag någonsin varit här. Så kyrkan fick det bli. Var det tecknet? Kyrkan? Vad betydde det i så fall? 
I Borensberg tog jag mig ut till fina Glasbruket. Undrar om det finns sittplats till mig, funderade jag när jag såg alla grupper av människor som var där. Men så fick jag syn på några bekanta ansikten och fick sitta vid samma bord som mina gamla arbetskamrater på Corren, Birgitta Hybinette och Per Martis. Så trevligt. Tre timmar satt vi och pratade under ett parasoll, nja, Per ville få lite sol på sig och Birgitta också. Men jag satt i solskydd hela tiden. Har man haft ett malignt melanom så bör man frukta solen.
På kvällen såg jag som sagt fotbollslandskampen där den omskrivne norske anfallaren Erling Braut Haaland, klar för Manchester City, gjorde båda norska målen, det första på en horribelt dömd straffspark och det andra efter en svensk bjudning.
Men tecknet på himlen, vad kan det ha betytt? Vad har det med före detta jobbarkompisar, Glasbruket, Vetarundan, Lönsås kyrka och fotboll att göra? Jag kommer inte på det.   




1 kommentar:

Anonym sa...

Sitter man och googlar sig själv kan man hamna hos Jörgen.
Så vackra bilder och kuliga texter!!!