torsdag 2 juni 2022

Procab och Transab

Bild: Jörgen Auer

 På E4-an utanför Viby, Mantorp kommer en snygg transport farande. Procab står det på den, varpå jag genast fotar bilen i fråga. Den får ju naturligtvis vara med i min serie Transport på svenska vägar, tänker jag och går hem för att googla om Procab. 
Information hittar jag på transab.se, för sedan 2016 är Procab (Proc Transporttjänster AB) ett helägt dotterbolag till Transab, Transportaktiebolaget i Jönköping AB som har fyra dotterbolag.
Om Procab kan man läsa att företaget som startade 1996 nu har 40 anställda (2020) och säte i Nässjö samt har tillgång till 30 olika bilar. Företaget omsatte 54, 5 miljoner kronor 2020. Att jämföra med 58,8 året innan. Procab erbjuder specialtransporter, trailertransporter, kyltransporter och kranbilstjänster.
Om Transab kan man bland mycket annat läsa att företaget startade 1972 och nu har kontor i Jönköping, Nässjö, Eksjö och Vetlanda. Transab har tre affärsområden: Bygg & Anläggning, Logistik och Entreprenad.
Koncernen omsatte 600 miljoner kronor 2020 och har drygt 120 anställda.

FOTNOT: Transport på svenska vägar skapades för att stilla min nyfikenhet på var alla transportbilar på vägarna hör hemma. Sedan starten 2017 har jag avhandlat kring 175 företag, svenska som utländska.

Inga kommentarer: