måndag 20 juni 2022

Ny bekantskap i naturen

Bild: Jörgen Auer
Jag har inte träffat sotarmästaren i dag, inte heller sotaren, men en sotmätare. Vilket vad jag känner till var mitt första möte med insekten i fråga. På Wikipedia står att den, precis som på min bild, är svart med vita vingspetsar. Den sägs också helst flyga på dagen i soligt väder. Som larv äter den olika flockblommiga växter, som hundkäx.
Sotmätarens latinska namn är Odezia atrata och förekommer i hela Sverige enligt artfakta.se. Och jag som inte har sett den alls tidigare. Inte vad jag kan komma på, vill säga, vilket inte är så konstigt, ty sotmätaren är en liten och ganska oansenlig typ. I alla fall var den jag såg långt ifrån någon praktfjäril. Det är inte heller en sådan, utan en dagaktiv nattfjäril. Jag hade aldrig fått syn på om det inte vore för att en citronfjäril var nära krocka med den just som jag studerade den senares vingliga framfart.
Känner du förresten till att det finns 2600 arter nattfjärilar bara i Sverige? Nej, kunde väl tro det. vilkenart.se uppger att bara mätarna består av 300 olika arter. 
Dagfjärilar finns det cirka 19 000 kända arter i världen och ungefär 110 av dem förekommer i Sverige. Fantastiskt!

Inga kommentarer: