lördag 29 april 2023

En pärla för byggnadsvård

Bild: Jörgen Auer
En östgötsk pärla har det blivit av Byggnadsvårdsbutiken i Väderstad, minsann. Och gott om besökare är det, en hel del säkert beroende på att butiken är belägen intill det omtyckta konditoriet och bageriet som drar mycket folk till orten. Men butiken har allteftersom på egen hand dragit kunder till Väderstad. När jag var där i dag tillsammans med mina två döttrar pratade jag lite med ägaren Peter Lind och jag undrade hur denne stockholmare hamnade i Väderstad. 
Jo, sa Peter, vi hade ett sommarhus i Rinna, inte långt härifrån och jag hade en dröm om att öppna en butik för byggnadsvård. 
Numera är sommarhuset permanentbostad och i centrala Väderstad hittade han möjligheten för sitt byggnadsvårdsintresse i det tidigare järnhandelslagret och där huserar han i dag i två våningar i en härlig och mysig miljö och säljer nytillverkade produkter i gammal stil. Där saluförs allt från spikar till stövelknektar, där finns upphängningskrokar, fönster, vaser, lås och nycklar, fönsterhakar, plädar, knoppar, kannor, krokar, hängare, ljushållare, ljus, oljelampor, räfsor, kokböcker, stövelknektar, inredningsdetaljer, med mera. Visst, det är inte gratis, men produkterna är både snygga och hållbara. Det är klass på såväl butik som produkter. 

Inga kommentarer: