onsdag 19 april 2023

Linköping lite ovanifrån

Bild: Jörgen Auer
Det är inte ofta jag är inne i Linköping numera. Men i dag hände det och för första gången besökte jag  Neptunus, det senaste P-huset. Vid nya simhallen. Sju våningar högt. Men det var inte många bilar i huset i dag. Jag tror att vi räknade till 12 bilar. Då ska sägas att Neptunus har plats för 500.

Bild: Jörgen Auer
Men utsikten högst upp är fin. Man ser långt åt alla väderstreck. Finaste bilden är den här, tycker jag. Ner mot Hamngatan och sporthallen. Och gamla brandstation långt där borta.

Bild: Jörgen Auer
Här delar av näraliggande Hejdegården, och vattentornet i Majelden. Bort mot Saab vågade vi dock inte fota. Där får man ju inte heller ta bilder.

Bild: Mats Gustavsson
Men vi såg andra delar av Linköping också. Här har Mats fångat mig uppe på P-huset Druvan. och jag fångar domkyrkan och S:t Larskyrkan.

Bild: Jörgen Auer
Och så här blev min bild. Ett motiv jag har tagit förr. För att jag gillar det. Ett av de finaste citymotiven i Linköping, anser jag.

Bild: Jörgen Auer
I dag upptäckte jag för övrigt att nytt motiv som jag märkligt nog inte har sett tidigare. Den redan på 1800-talet uppförda gula Asklundska villan på Hamngatan, sedd från Stångåpromenadens östra sida. Spännande möte mellan arkitektur och tidsåldrar. 
Utöver detta såg vi Vallastaden och promenerade genom universitetsområdet samt fikade på Dahlbergs Café i Gamla Linköping. God lunch åt vi på Melins Café och Bistro. Tyvärr hade Mats lite problem med en hälsporre och över en promenad kanske blev lite väl mastigt för honom. Själv gick jag ytterligare fem underdagen.

Inga kommentarer: