måndag 10 april 2023

Påfågelöga och stenhjärta

Bild: Jörgen Auer
Vad säger man efter en sådan fin och härlig dag som påskdagen 2023? Tack, kanske? Jag höll mig hur som helst utomhus fem-sex timmar och kinderna hettar lite än i skrivande stund kring midnatt. Kanske kommer någon i morgon att säga jag ser solbränd ut. 

Bild: Jörgen Auer
Och nu börjar det växa i trädgårdar och parker, ja överallt. Några milda nätter också skulle vara bra, tror jag. Liksom fler soliga dagar. Och varför inte lägga in en regnig dag på schemat också?

Bild: Jörgen Auer
Se här! Årets första påfågelöga. I alla fall den första som jag ser i år. Jag blev glad när jag fick syn på den, ännu gladare när den inte genast flög iväg utan höll sig en stund på den varma sten den utvalt för ett par minuters vila mellan fladdrandet och jakten på blommor.

Bild: Jörgen Auer
Ett hjärta av sten är väl inte så bra att ha, kanske. Men det här fick mig att le och att  ta fram kameran.

Bild: Jörgen Auer
Alla dagar har ett slut. Så även påskdagen. Solen lyste starkt på Uljebergs säteri så länge den kom åt.

Bild: Jörgen Auer
Och vad lovar den här bilden inför annandagen? Säger den någonting? Jag får det till sol, och SMHI håller med, men säger samtidigt att molnigheten ökar. Både och, således. Då säger vi så och förbereder oss på att leta vårtecken också denna dag. 





 

Inga kommentarer: