onsdag 5 april 2023

Jag passerade Kanberget

Bild: Jörgen Auer
Den här vackra byggnaden, Linköpings gamla vattentorn, beläget på Kanberget, är det sällan jag beskådar. Men häromdagen hände det att jag promenerade förbi och kände mig tvungen att föreviga mitt möte med det 1910 invigda tornet, som 1988 gjordes om till bostadshus efter att ha stått tomt, utan vatten, sedan 1958. Det 78 år gamla tornet fick då tio lägenheter.
Fakta om tiden som vattenreservoar får jag från en bok i min bokhylla - Linköpings gamla vattentorn - från vattenreservoar till bostäder.

Bild: Jörgen Auer
Så här ser den intressanta och trevliga boken ut, sammanställd av Sten Gradvall och utgiven 1999. Vattentornet ritades av arkitekt Axel Brunskog i nationalromantisk stil i mörkt så kallat Helsingborgstegel och sisådär 45 meter högt. Texterna i boken är en blandning av bofakta och i Corren publicerade reportage.  

Inga kommentarer: