måndag 29 maj 2023

Det är upp till betraktaren

Bild: Jörgen Auer
Om det är vackert i naturen så här års? Ja, det är upp till betraktaren, förstås. Den som inte tycker om grönska kan ju titta på snöbilder i en bok i stället. Eller besöka någon parkeringsplats för att leta efter  häftiga bilar. Eller fota några tåg, kanske. Sjöar, berg, vad som. Det du tycker är vackert. Eller kul. Allt är rätt och var och en blir salig på sin tro. Kanske.

Bild: Jörgen Auer
Men jag fotar naturen, jag. Gärna som här, med ett uppstickande kyrktorn bland träden. Det här tornet finns på på Viby kyrka, Mantorp.

Bild: Jörgen Auer
Det här är en, vill jag påstå, mycket ovanlig bildvinkel på vindkraftverket på Uljebergs Säteri utanför Mantorp. Man måste nämligen ge sig ut på åkrarna för att kunna hitta den. Huset heter Kullen.

Bild: Jörgen Auer
Måndagens fantastiska halofenomen över Östergötland missade jag helt. Nästan. Det lilla som syntes från min bostad i Mantorp såg ut så här vid tiotiden.

Bild: Jörgen Auer
Jag tröstade mig med raps. I morgon ska jag betrakta något annat. Vad vet jag inte. Men jag lovar att titta upp mot solen även på morgonen.

Inga kommentarer: