måndag 10 juni 2024

Ett fynd från auktion i Sya

Bild: Jörgen Auer
Rensade i en av mina bodar och hittade den här tennkannan. Vet inte hur den vasen.
hamnat hos mig, men anar att det är ett "fynd" som min salig hustru Inger ropat in på auktion i Sya. Hon kom ofta därifrån med någon låda grejer, mest skit som vi kastade, men i nästan varje låda fanns det något som hon ville spara. Den här vasen kan vara ett sådant fynd.

Bild: Jörgen Auer
Jag googlade lite och fann att just den här varianten med blommor på sidorna även finns i silver och då kan vara värd över tusen kronor. I tenn kan man få ett par hundralappar för vasen och jag hittar till och med en auktionssajt som  säger att Peltratovasen i tenn från 1950-talet är värd 685 svenska kronor! Peltrato är troligen  namnet på företaget som tillverkade de här och andra silver- och tennsaker. I alla fall är det vad appen google lens svarar om jag visar vasen eller stämpeln i botten.
Jag tänker ha blommor i kannan.

Inga kommentarer: