lördag 22 juni 2024

Midsommar att minnas

Bild: Jörgen Auer
Midsommar. Ett vackert svenskt ord som får många att längta efter sommar, lata dagar, god mat, vänskap och kärlek.

Bild: Jörgen Auer
Men midsommarhelgen kan för några andra påminna om misshandel, våldtäkt, mord, drunkning, fylla och för alltid ledsamma och sorgliga tankar.
Årets midsommarafton kommer jag att minnas för min mages skull. Magen mådde inte bra. Inte för att jag druckit för mycket, nej jag drack ingen alkohol alls. Jag åt inte heller eftersom jag hade magknip hela dagen, så pass att det kändes och värkte i magmusklerna.
Och inte kunde jag sova. Men bilden från 03.20 blev fin. Drögen låg stilla. Sov kanske. Himlen hade klätt sig i randigt. En gul och orange kjol och till det en topp i ljusblått och grått. Den tidiga morgonen välkomnade mig med en närmast överväldigande och mäktig tystnad. 
I den tystnaden gick jag in och sov två timmar. 

Inga kommentarer: