söndag 30 juni 2024

Lite vinter, någon?

Bild: Jörgen Auer
Så här mitt i sommaren kan det kanske vara idé att visa några vinterbilder? Nej, va?. Dum idé. Men jag fullföljer den likaväl. Bilden är från Bäckhult, Fagerhult, Kisa. Eller som jag brukar kalla fastigheten - Bäckhult vid Drögen. Här har familjen Auer tillbringat många somrar och fortsätter göra så eftersom dottern Rebecka numera är ägare.

Bild: Jörgen Auer
Vintern i Bäckhult kan vara riktigt så där råkall så att man hackar tänder ett par dygn efteråt. Så här ser sjön Drögen ut iklädd is och snö. Orrholmarna ligger därute och väntar på vår och värme.

   Bild: Jörgen Auer
Och så här kan de glest växande björkarna visa vägen ner till Staviken. De lever ett ganska farligt liv under vår- och höststormar. Men de är fina. Precis som hela sjön och området. Mellan björkarna skymtar en ganska hög bergskam. Inte alltid så lätt ta sig över. Särskilt inte vintertid.

Bild: Jörgen Auer
Bäckhult verkar större från grannens utsikt. Men så heter den gamla gården också Stora Bäckhult. Och med den här vyn kan man tro att det rör sig om en hel by. Ja, på sätt och vis är det väl också så med de sommarkåkar som existerar på gårdens 34 hektar.  Men de är inte utspridda, utan samsas på betydligt mindre område, jag gissar på fem, sex hektar.
Bild: Jörgen Auer
Som kontrast till första bilden visar jag ungefär samma vy en sommarkväll i Bäckhult. Orrholmarna har fått sin vår och värme. Märkligt nog ser det ut som att isen och snön är där då också. 

Bild: Jörgen Auer
Som avslutning en dansande älva på Drögen en tidig och underbart disig julimorgon 04:52. Året var 2022. Jag har inte sett henne sedan dess, men lovar hålla utkik efter skönheten. Jag är ganska säker på att hon  kommer tillbaka. Juli är kanske älvans månad? Så lämpligt att vi går in i juli i morgon.

Inga kommentarer: