torsdag 6 juni 2024

Trevlig present på Näs


Bild: Jerker Hallenberg
Hur firar man en nationaldag? Tja, det beror naturligtvis på vems nationaldag som firas. Är det Ukrainas slår man kanske en ryss på käften, är det Norges trängs man med 100 000 andra på Karl Johan i Oslo och viftar sig trött med en liten norsk handflagga. I Sverige kan man göra som jag: åka till Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby och "ta ut" den 75-årspresent jag fick i fjol av Ann-Margret Slöjdare och Jerker Hallenberg.

Bild: Jörgen Auer
Jag har aldrig tidigare varit på Näs och blev väldigt positivt överraskad. Mest av de underbara trädgårdarna, men självklart också av utställningarna.

Bild: Jörgen Auer
Restaurangen var ljus och trevlig och eftersom torsdagen var lite kylig satt vi inomhus. Paraplyerna i taket kunde vi haft användning för eftersom det kom en skur.

Bild: Jörgen Auer
Det här paraplyet hade däremot inte hållit oss helt torra, men får stå som sinnebild av lekfullheten och barnatron på Näs.

Bild: Jörgen Auer
Den här muralmålningen bland nyponrosorna symboliserar staden i Astrids sagovärld där staden oftast är Vimmerby. Jag fann målningen så färgrik och fin att jag ville ta en bild på mina vänner just där. Det fick jag.

Bild: Jörgen Auer
Efter besöket på Näs åt vi glass på Rådhustorget i Vimmerby där vi liksom den här lilla tyska flickan passade på att prata lite med Astrid Lindgren själv, där hon satt och skrev på sin skrivmaskin.
Statyn som skapades av Marie-Louise Ekman, Hanna Beling och Heinz Mùllner invigdes 2007, 100 år efter Astrid Lindgrens födelse på Näs.
Ja, se det blev en nationaldag att minnas. Tack för presenten.




Inga kommentarer: