söndag 30 juni 2024

Vad tänkte Heidenstam på?

Bild: Jörgen Auer
Kusin Lennart ringde. Vi pratade sommar. Han sa att han med fru och ett annat par skulle gästa Motala senare i juli. Jag gillade det och föreslog att de absolut måste titta på den fantastiska utsikten över delar av Vättern från Verner von Heidenstams Övralid.
Där är den här julibilden tagen 2019 och så mycket utsikt ser man kanske inte på den. Men den är vacker ändå och jag minns att jag när jag tog den funderade över om den store författaren själv om kvällarna gick och tittade hur solen och de kraftiga järnlänkarna kunde te sig tillsammans. Hade han kamera med sig i så fall? Eller satt han bara på sin favoritplats och tänkte på nästa bok, på nästa diktverk, nästa vers, strof, mening, ord? Eller älskog?
Visste ni förresten att vi delar födelsedag, Verner och jag? 6 juli. Fast han var född 1859 och jag 89 år senare. 

Inga kommentarer: