onsdag 28 juli 2021

Ett nyfött vårtecken

Bild: Jörgen Auer
Nog har den hamnat i rätt familj, den vackra fjärilen påfågelöga som ingår i familjen praktfjärilar, vilket jag lär mig på artfakta.se och Wikipedia.
Påfågelöga är ett tidigt vårtecken läser jag, och brukar uppträda redan i april, samtidigt med blommande tussilago och lever fram till juni någon gång.
Jaså, men det är ju slutet av juli nu? Är det en gammal bild jag visar? Nej, bilden är dagsfärsk och det här är andra generationens påfågelöga, född nu i juli, det är därför den ser så fin och fräsch ut.
Om arten läser jag också att den missgynnas av regniga somrar, värmekrävande som den är. Alltså trivs den bra i år.
Fakta
Vingbredd: 55-65 mm
Latinskt namn: inachis io
Övervintrar: som imago (fullbildad fjäril) i träd, hålor, springor
Påfågelögonen: skydd mot rovdjur
Förekomst: Stora delar av Europa (i Sverige ända upp i Norrbotten)

Inga kommentarer: