lördag 31 juli 2021

Något om Drögen

Bild: Jörgen Auer
Hur svårt oväder båten klarar vill jag inte veta. Eller vill jag? Jag vet inte. Men jag vet att det kan blåsa mycket och regna ännu mer. 

Bild: Jörgen Auer
Det händer att man är ute sent i Bäckhult. Då kan det se ut så här. Med augusti kommer mörkret.

Bild: Jörgen Auer
Så här kan det också se ut i Bäckhult och i Drögen. Kanotister är en ganska vanlig syn nämligen, eftersom sjön är synnerligen väl lämpad för paddling med sina många vikar och små holmar och öar.
Jag har länge närt drömmen om att paddla runt hela sjön, alltså följa varje vik utefter stränderna, men ännu har jag inte kommit iväg. Då har jag ändå varit här sedan 1975.
Men jag har gått runt sjön som är en mil lång. Det gjorde jag 1990 i sällskap med min då unge släkting Gabriel Alm. Då det är enormt svårt att följa strandlinjen på grund av terrängförhållandena blev vandringen någonstans mellan fyra och fem mil. Stundtals i mycket svår terräng, andra stunder på fina grus- och skogsvägar och åter andra över stigar och ängar.
Bäst? Ja, det var när vår väg kunde hållas alldeles utmed sjön, på det vi kan kalla Strandvägen. 

Inga kommentarer: