tisdag 6 juli 2021

Översvämning och golf

Bild: Jörgen Auer
Råkade ut för översvämningen i Tranås i dag när jag var på väg till Österbymo och tvingades vända eftersom jag inte kan alla gator och kvarter i Tranås och vilka alternativa vägar jag kunde ta. Men ett visste jag. Om jag tar mig tillbaka mot samhället Sommen så kan jag förhoppningsvis ta gamla riksvägen, via Tenbäcken in i Tranås. Och ja, det gick finfint.

Bild: Jörgen Auer
Vips var jag i vackra Ydre och såg höjderna bortåt Svinhult resa sig som ett mindre fjällmassiv ett par mil bort. 

Bild: Jörgen Auer
Ydregården var målet för dagen. Där väntade lunch och minigolf för mig och min dotter Rebecka med familj. Efter det blev det skönt bad i sjön Sommen vid Sund samt mysig bilfärd nio kilometer grusväg till Norra Vi. Vägen tog oss bland annat förbi den minst sagt intressanta vägskylten Pestkyrkogård vid gården Högmålen. Där har jag varit ett par gånger, första gången på moped genom Östergötland 1993, men den här gången hann vi inte med ett besök. Det får anstå till nästa Ydreresa.

Inga kommentarer: