torsdag 22 juli 2021

Från Glasbruket till Berg

Bild: Jörgen Auer
Torsdagen blev en ganska omväxlande dag. Inte vädermässigt, nej, solen sken som för det mesta den här sommaren och morgonljuset var härligt rent och klart. Det tyckte mina grannar, travhästarna också. Jag frågade dem vad de tyckte att jag skulle hitta på i dag och de nickade när jag föreslog: åka någonstans.

Så då gjorde jag det. Till vandrarhemmet och restaurangen/fiket Glasbruket i Borensberg, där jag varit många gånger genom åren. Det är så fint och mysigt där och jag vet hur mycket jobb som Helen Hulterström med familj lagt ned där och fortsätter göra så. Helen och jag är gamla bekanta, inte för inte var hon husmor på Correns personalrestaurang i flera år. Dessutom lärde jag känna henne redan på 80-talet när hon drev trafikkiosken i Ljungsbro och jag var redaktör för Cloettas personaltidning Godbiten. För den oinvigde kanske bör sägas att Cloettas fabriker ligger i Ljungsbro. Glasbruket heter naturligtvis som det gör för att det har legat ett glasbruk på platsen en gång i tiden.

När jag intagit en styck räkmacka som lunch bestämde jag mig för att hyra en cykel av vandrarhemmet för att åka till Berg och äta glass. Och njuta lite av en god cykeltur utmed Göta kanal. Men bilden här ovan på cykeln är tagen lite vid sidan av kanalen, vid Kungs Norrby där jag stannade en stund och insöp dofterna från Motala ström. Vad det doftade? Ja, sommar. Vatten. Och jag kunde ju ha luktat på strömmen redan vid Glasbruket eftersom det är beläget på en halvö mellan strömmen och kanalen. Men det gjorde jag inte. I stället trampade jag på i god fart mot Bergs slussar,  två mil bort. Redan efter en mil hade jag ont i baken, ovan som jag är att cykla. Faktum är att jag inte ens äger någon cykel.

Bild: Jörgen Auer
Jaha, så kom jag då till Berg. Vad gjorde jag där? Jo, först köpte jag glass, sen tittade jag som alla andra på båtarna i de 15 slussarna, särskilt sjuslusstrappan. Det verkar på den här bilden som om det inte var så många besökare där, men det var det. Många gick på grusvägen längs med slussarna och jag hörde skånska, västgötska, stockholmska, östgötska förstås, värmländska, danska, men också engelska, tyska och ryska. På en båt pratade de franska. Ett litet barn skrek i en vagn, nej inte på den franska båten, ett ungt par kysstes ömt, en farbror vid sidan diskuterade med en kille på en båt, minst 50 jag mötte åt glass, hundar flämtade värre än vanligt, en kaja hittade något att äta i ett kastat papper, och jag tyckte att min bild från slussningen var tråkig, den sa mig ingenting, jo, att här ligger några båtar.  Så jag gick.

Allra längst ner begav jag mig, nästan ut i Roxen. Och genast jag lämnade båtarna ur sikte såg jag något som kunde bli en bättre bild. Den tog jag och här är den. Tack träd. Tack Roxen. Tack människor. Spasiba, som jag sa till ryssen när han flyttade på sig för att inte störa min bild.

Den jobbiga återresan tillbaka till Borensberg lämnar jag därhän. Den smärtar. Men jag kan sitta. Så jag satte mig i bilen som jag lämnat vid Glasbruket och körde till Motala för att bada i Råssnäs. Väl där tog jag den här bilden för att berätta att jag varit där. Men så tänkte jag att den är tråkig. Det är väl så här de flesta tar bild vid Råssnäs. Fast närmare tornet så man ser dem som hoppar.

Bild: Jörgen Auer
Så jag tog den här också. Bättre, om du frågar mig, men man kan förstås invända att: ja, men då ser ju ingen hur badet ser ut! Nej, det förstås. Ja, ja. Hur man än vänder sig har man ändan bak. Fråga mig. Aj. Men den här bilden ser varmare ut än den andra, tycker jag. Och det var varmt i vattnet. Som i Drögen, ungefär. Och alla andra sjöar. Så jag gissar på 25, möjligen 24. Snabbt dopp, sen hem för att handla och göra både kväll och natt.

Och jo då, lugn. Ser man en större båt på kanalen så är det väl klart att man tar en bild på den. På min väg ut från Borensberg och Glasbruket mötte jag Wasa Lejon med mycket folk ombord. Jag låtsades vara någon annan och vinkade inte. Hade jag varit mig själv så hade jag vinkat, så klart.
Båten gör kanalturer mellan Berg och Borensberg och går i år dagligen under perioden 9 maj till 19 september.
Avgång Berg: 10. Ankomst 13:30 i Borensberg. Avgång Borensberg: 14:00 med ankomst Berg 17:30.