torsdag 29 juli 2021

Många flickor i dag

Bild: Jörgen Auer
Det var så konstigt. Jag fastnade i böckernas värld vid ett eftermiddagsbesök på den stora mat- och daglivarubutiken. Alltså, det var inte märkligt på något sätt att jag stannade till där. Jag gillar att läsa, har alltid gjort det. Men det annorlunda i dag var vilka böcker jag såg. 
Först var det en massa pocket som fångade min uppmärksamhet och genast la jag märke till något. Kalla det trend, men här är vad mina ögon fastnade för: Den engelska flickan, Den nakna flickan, Flickan och skammen, Konsten att skapa en tjej, Calendar girl. 
Hm.
Den enda pojke jag såg var Pojken som kallades it. Den har jag läst.
Jag flyttade lite på mig och kollade en annan hylla. Där låg Månsystrar, Systrarna från Toscana samt Änkorna. 
Det var nog därför som jag valde Rädda mig från farliga män - 29 kronor.
Bland ordinarie barnböcker, alltså inte bland reaböckerna, kände jag igen mig. Titlarna vid ett hastigt överslag verkar heta som de alltid har gjort: Greta på tivoli, Ville sover borta, Georg blir förkyld samt Kul på pottan. 
Jag tog mig hem, satte mig på toan och började läsa S A Lelchuks bok Rädda mig från farliga män: Baren låg borta i West Oakland. Bara en oansenlig betonglåda på en parkeringsplats
Ingen kanonstart, men jag läser ändå ut den i helgen.

Inga kommentarer: